Spirande blommor på Thielska galleriet

I väntan på att våren ska komma igång på allvar kan man få sitt lystmäte av blommor tillfredsställt på Thielska galleriet på Djurgården i Stockholm. Där har precis i dagarna öppnat en utställning om Lisbet och Gocken Jobs och deras fantastiska keramik och textil. Systrarna fick de svenska hemmen att blomma med alla färgsprakande buketter, kransar, smultronstrån och frodiga ängar som breder ut sig på dukar, gardiner, bonader och kuddar och som blev oerhört populära.

Lisbet och Gocken (Ingrid)

Utställningen berättar historien om systrarna Lisbet (1909 – 1961) och Gocken (1914 – 1995) och deras framgångsrika designsamarbete som varade under mer än 50 år under 1900-talet. Gunnar Kaj har utformat utställningen och bidragit med skira blomsterarrangemang som förstärker blomsterupplevelsen.

Idag är namnet Jobs mest förknippat med blommönstrade tryckta tyger men båda startade sin konstnärliga verksamhet med keramik. De utbildade sig på det som då hette Tekniska skolan, nuvarande Konstfack, och Lisbet startade sin egen verkstad 1931 och blev pionjär då hon som första kvinna skaffade sin egen elektriska brännugn. Modern Elisabet Wisén – Jobs drev hantverksbutik på Norrlandsgatan i Stockholm och där såldes systrarnas skålar och fat med framgång. De kom att räknas som tongivande keramiker och fick internationellt genomslag vid sin medverkan i världsutställningen i New York 1939. Men sen kom kriget och det blev svårt att få tag på både keramik och lera och Lisbet och Gocken började alltmer att föra över motiven till textil. Uppmuntran kom från Astrid Sampe som var ansvarig för NK:s textilkammare i Stockholm. Så började ett framgångsrikt samarbete som kulminerade i utställningen ”När skönheten kom till byn” 1945. Den fyllde ett helt våningsplan med keramik och gardiner, kuddar, dukar, lampskärmar och invigdes av Lille Bror Söderlund, gift med Lisbet, som iklädd Leksandsdräkten framförde den tonsatta Nils Ferlindikten. Jobs frodiga mönster passade väl in i efterkrigstidens optimistiska folkhemsbyggande med en längtan efter naturen och landsbygden och ett mer informellt och hemtrevligt hem.


Den här längtan till ett enklare liv gör också att Lisbet och Lille Bror bestämmer sig för att hitta tillbaka till familjens rötter i Dalarna och 1943 går flyttlasset till byn Västanvik utanför Leksand. Gocken flyttar med och så gör också brodern Peer som börjat ägna sig åt textiltryck. Man börjar ett samarbete med Leksands hemslöjd. Så startar Jobs handtryck och syskonen lever tillsammans med sina familjer i ett kreativt konstnärskollektiv. Gocken förblir dock ogift livet igenom.

I Dalarna blandas Lisbet och Gockens blommor upp med den folkliga bildrepertoaren i Dalarna med gästabud och folkdräkter men även bibliska motiv hittar vägen in i deras textila värld.

Naturen var en aldrig sinande inspirationskälla för systrarna Jobs, såväl den vilda som den i trädgårdens rabatter. De gick ut i skogen, på ängarna, i dikesrenen eller i köksträdgården och plockade in växter till ateljén som sedan tecknades av. De blandade helt fritt köksväxter med rabattens blommor likaväl med de vilda och de inte var så noga med att årstiderna skulle stämma. På samma tryck kan man hitta vårlökar, dill och sensommarblommande perenner i en frejdig blandning.

Totalt ritade Lisbet och Gocken ca 100 mönster för textil metervara samt ett oändligt antal mönster för dukar, tavlor och tabletter. Säg det hem som inte har haft en duk, gardin eller en kudde från Jobs handtryck! Deras mönster blev oerhört folkkära och populära och inspirerar än idag. T ex har Carin Rodebjer använt sig av Gockens tyg Ros och Lilja från 1946 i klänningar, blusar och kjolar i vårkollektionen 2019!

Lästips:
Jobs keramik och textil: Lisbet Jobs och Gocken Jobs, två systrar – två konstnärskap, med text av Hedvig Hedqvist och sammanställning av Christina Mattsson. Votum förlag 2018

Väckt ur törnrosasömnen!

Efter att ha legat i dvala och sovit en söt törnrosasömn i flera år är det nu dags att återuppväcka Trädgårdsarvet! Det har helt enkelt varit för mycket roliga jobb som gjort att jag inte hunnit med. Under tiden har jag samlat på mig många spännande och intressanta miljöer att berätta och dela med mig av i det fantastiska ämnet trädgårdshistoria.

Så varsågoda och håll till godo! Nu börjar ett nytt spännande trädgårdsår!